۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند
سرخط خبرها

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مشهد: آینده کشور در گرو امنیت غذایی است 

  • کد خبر: ۱۴۴۱۱۲
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مشهد: آینده کشور در گرو امنیت غذایی است 
با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خراسان رضوی از دو سند الگوی کشت خراسان رضوی و سند برنامه آموزشی و ترویجی کشت در مشهد رونمایی شد. 

به گزارش شهرآرانیوز، سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، روز یکشنبه در همایش رونمایی از سند الگوی کشت خراسان رضوی در مشهد گفت: مسئله امنیت غذایی مسئله اولویت‌دار و درجه‌یک کشور است و رهبری تأکید زیادی بر این موضوع داشته‌اند. موضوع امنیت غذایی در آمریکا مقدم بر امنیت ملی است، چون غذا را نوعی سلاح و ابزاری برای مدیریت کشور‌ها می‌دانند و سال‌هاست از این روش استفاده می‌کنند.

وی افزود: در گذشته واردات بی‌رویه و اقتصاد متکی به نفت از اشتباهاتی بود که باعث شد تولید غذا به حاشیه برود. الگوی کشت از مسائلی است که تردیدی در اجرای آن نیست. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم سه عنصر در سیاست‌های ابلاغی داشتند که یکی از آن‌ها الگوی کشت بود. مطالبات رهبری از ما، حاکمیت غذایی است، حاکمیت و اقتدار غذایی زمانی است که مازاد نیاز تولید کنید. 
وی افزود: این انتظار رهبری از ماست که باید از راه پیاده‌سازی نظام نوآوری میسر شود؛ به این معنا که همه بازیگران در امنیت غذایی نقش‌آفرینی کنند و وظایف‌ها مشخص شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آینده کشور ما در گرو امنیت غذایی است، اظهار کرد: نمی‌توان مدعی استقلال سیاسی بود، اما استقلال غذایی نداشت. اگر به مفهوم واقعی کلمه خواهان استقلال هستیم، باید استقلال غذایی داشته باشیم. 
وی افزود: اگر همه پای کار باشند، در پایان دوره اول ریاست جمهوری می‌توانیم الگوی کشت را تا بیش از ۹۰‌درصد در استان عملی کنیم. یکی از چالش‌های عمده ما در کشاورزی نداشتن آمار متقن و دقیق است. با اجرای الگوی کشت تمام آمار و اطلاعات سطح زیر کشت با دقت بسیاری به‌دست می‌آید که می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

 الگوی مصرف خوبی نداریم

معاون وزیر اعلام کرد: الگوی مصرف خوبی نداریم. اگر هر ایرانی روزی یک دانه برنج ضایع کند، می‌شود ۸۵‌میلیون عدد برنج که یک وعده غذای ۲۳‌میلیون ایرانی است. 

نکویی خاطرنشان کرد: این آمار کنار ضایعات بخش کشاورزی از مزرعه تا خانه حدود ۳۰‌میلیون تن غذا در ضایعات است. الگوی مصرف خوبی نداریم. ما باید میزان تولید در واحد سطح به رقم قابل قبولی که ظرفیت تولیدی است، برسانیم.

وی با تاکید بر اینکه همزمان با اجرای سند الگوی کشت به انقلاب بهره‌وری در کشور و به تبع آن مدیریت آب نیاز داریم، افزود: در اجرای سند الگوی کشت ۲ وزنه اصلی داریم که نخستین آن تحقق انقلاب بهره وری است به این معنا که میزان تولید در واحد سطح به رقم قابل قبولی که در حقیقت همان ظرفیت تولیدی ماست برسد.

وی با بیان این که در سال ۵۶ میانگین برداشت گندم آبی در کشور هزار و ۶۰۰ کیلوگرم بوده است ادامه داد: هم اکنون میانگین برداشت گندم آبی در کشور چهار تن و ۳۰۰ کیلوگرم است، اما در عین حال طی سال گذشته در استان البزر ۱۴.۷ تن در هکتار میانگین برداشت گندم آبی تجربه شده است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: افزایش میانگین تولید با دانش و فناوری محقق می‌شود که در کشور ما فراهم است و باید از آن بهره برد تا انقلاب بهره وری به خوبی محقق شود.

خیام نکویی افزود: اگر برداشت گندم آبی را در کشور یک تن در هر هکتار افزایش دهیم ایران صادرکننده گندم می‌شود همچنین در برداشت گندم دیم هم اکنون میانگین برداشت ما یک تن است حال آن که در برخی نقاط کشور تا سه تن هم برداشت شده است و با اجرای برنامه آموزشی سند الگوی کشت، انتظار تحقق انقلاب بهره وری در کشاورزی را داریم.

انقلاب بهره‌وری 

وی اظهار کرد: از مهمترین مولفه‌های الگوی کشت که نیاز به پول ندارد بلکه نیاز به دانش دارد همین انقلاب بهره‌وری است که باید در کل کشور در این زمینه بکوشیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با انقلاب بهره وری در کشاورزی ۶ میلیون تن تولید محصول در خراسان رضوی به ۷.۲ میلیون تن افزایش می‌یابد و در کنار انقلاب بهره وری، کشت برخی گیاهان علوفه‌ای کم آب بر که یک سوم سایر انواع مشابه خود آب بری دارند باید جایگزین شوند.

خیام نکویی با اشاره به این که از مجموع ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور حدود ۳۰ درصد تبدیل به ضایعات می‌شود افزود: این میزان ضایعات برای کشوری مسلمان مانند ایران به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی الگوی مصرف در کشور را دارای مشکلات فراوان دانست و ادامه داد: به عنوان نمونه درحالی است که میانگین مصرف روغن در اروپا ۱۱ کیلوگرم است میانگین مصرف روغن در کشور ۲۲ تا ۲۴ کیلوگرم است بنابراین سالانه ۲ میلیون تن مصرف روغن داریم که بیش از ۹۰ درصد آن واردات است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور را برای خرید روغن هزینه می‌شود و علت آن هم این است که ذائقه مردم به سمت غذا‌های فست فود و سرخ کردنی گرایش پیدا است.

کشاورزان، سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند

همچنین قنبری، رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، با بیان اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند، گفت: در ابتدای گام اول انقلاب در نقطه صفر قرار داشتیم و امروز به مرحله خودکفایی رسیدیم. الگوی کشت نقش اساسی را در کشاورزی دارد که سامان‌دهی بخش کشاورزی است. تاکنون برنامه مشخصی در کشاورزی نداشته‌ایم و کشاورزان وقتی اقدام به تولید می‌کردند، آینده تولید برای آن‌ها مشخص نبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->